• تاریخچه چراغ راهنمایی
تاریخچه چراغ راهنمایی

۱۴۰۱/۰۵/۰۴

 

تاریخچه چراغ‌های​ راهنمایی و رانندگی
چراغ ​های راهنمایی در سال 1868 پیش از اختراع اتومبیل و در زمانی که ترافیک شامل چهارپایان، واگن​ها، کالسکه​ها و عابران پیاده می​شد، طراحی و در لندن نصب شد.

 

چراغ ​های راهنمایی در سال 1868 پیش از اختراع اتومبیل و در زمانی که ترافیک شامل چهارپایان، واگن​ها، کالسکه​ها و عابران پیاده می​شد، طراحی و در لندن نصب شد.

این چراغ از دو فانوس گازی قرمز به معنای توقف و سبز به معنای احتیاط و توسط  مهندس راه​آهنی به نام "J P Knight " ساخته شده بود.

البته یک سال بعد در ژانویه 1969 این چراغ راهنمایی گازی منفجر شد و مأمور پلیسی را که مشغول روشن کردن آن بود، به شدت مجروح کرد.

اما اولین چراغ راهنمایی نسل جدید که به چراغ​های راهنمایی امروزی شبیه​تر است، بعد از اختراع اتومبیل و در شهر دیتوریت و به همت یک مأمور پلیس راهنمایی و رانندگی ساخته شد.

او این چراغ را با الهام از چراغ کنترل خط ریل راه آهن که از گذشته به چراغ​های برقی خودکار مجهز شده بودند، طراحی کرد، این چراغ با سه فانوس، قرمز،
نارنجی و سبز از چراغهای کنترل خطوط ریلی ساخته شد و در یک تقاطع در دیترویت نصب شد
.

 

با آزمایش موفقیت آمیز این چراغ، ظرف کمتر از یکسال 15 تقاطع در این شهر به چراغ راهنمایی مجهز شدند. از آن تاریخ به بعد پیشرفت​های بسیاری در حوزة طراحی و ساخت و مدیریت چراغهای راهنمایی به دست آمده است و امروزه چراغ راهنمایی به عنوان ابزار اصلی کنترل و مدیریت تقاطعات مطرح هستند.   
 
در ایران هم اولین چراغ​های راهنمایی و رانندگی در سال​های دهه 30 در تقاطع​های سپه (امام خمینی ره) ولی عصر، پل امیر بهادر، باغ ملی، دروازه شمیران، گمرک و امیریه نصب شد ولی قبل از نصب این چراغ​ها، چراغ​های راهنمایی به صورت کوله پشتی بودند که دارای دو چراغ قرمز، سبز و کلیدی در جهت خاموش و روشن کردن آنها بود، کوله پشتی در پشت مامور قرار می​گرفت و کلید آن روی سینه سمت چپ قرار داشت.

 

بالاخره در سال​های 39 و 40 تقاطع های شهر تهران به مرور به نسل جدید چراغ​های راهنمایی مجهز شدند.

نسل اول چراغهای راهنمایی و رانندگی که در شهر تهران نصب و راه اندازی شدند مجهز به فانوس​های لامپی کوچک بودند که از دید کافی به خصوص در ساعات میانی روز و در نور شدید آفتاب برخوردار نبود ضمن آنکه به دلیل عدم طراحی مناسب سیستم برق رسانی و استفاده از روش کابل​کشی هوایی برای
تأمین انرژی، درصد بروز اختلال در سیستم برق آنها بسیار بالا بوده و خاموشی مکرر چراغهای راهنمایی در تقاطعات اجتناب ناپذیر بود
.

کنترل این نسل از چراغهای راهنمایی به صورت غیر خودکار و توسط مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی صورت می پذیرفت و تنها معیار تصمیم گیری آنها برای تغییر وضعیت چراغ ، مشاهداتشان از وضع ترافیک در تقاطع مربوطه بودمیزان زمان سبز و قرمز نیز بسته به نظر همین مأموران پلیس تعیین می شد.

تحول دیگر در طول این دوران، راه اندازی چراغ​های راهنمایی و رانندگی زمان ثابت بود که در آنها مدت زمان فاز سبز و قرمز برای هریک از مسیرهای منتهی به تقاطع از قبل تعیین می​شد و این زمانبندی فارغ از تغییرات حجم ترافیک در ساعات مختلف شبانه روز به صورت یکسان اعمال می​شد.

در سال 1371 با توجه به لزوم گسترش، بهینه​سازی و ایجاد تحول در امر تجهیز تقاطع​ها به چراغ​های راهنمایی مبتنی بر نگرش فنی و مهندسی و مطابق با استانداردهای روز دنیا و بهره​گیری از تکنولوژی​های نوین و سازماندهی نظام مند حوزه نصب و راه​اندازی و حوزه بهره برداری از چراغ​های راهنمایی، مسئولیت طراحی، نصب و راه اندازی چراغ​های راهنمایی و رانندگی سطح شهر تهران به عهدة شهرداری تهران گذاشته شد.

footer banner