همانطوری که می دانیم چراغ راهنمایی یکی از نمادهای لازم برای راهنمایی و رانندگی است. این چراغ در محل های عبور و مرور اتومبیل ها همچون جاده ه، ورودی و خروجی معابر، خیابان ها و … نصب می گردد.
تاریخچه نصب چراغ راهنمایی باز می گردد به سال 1868. زمانی که هنوز اتومبیل اختراع نشده بود و عبور و مرور با کالسکه و واگن و چهارپایان انجام می گرفت. چراغ راهنمایی برای اولین بار در کشور انگلستان ساخته و در مقابل ساختمان مجلس لندن نصب گردید.
امّا قدیمی ترین چراغ راهنمایی موجود در جهان متعلق است به "اوهایوی آمریکا" که هنوز هم سرپاست و نزدیک به 80 سال از عمر آن می گذرد.
آینده چراغهای راهنمایی
با روی کار آمدن خودروهای بدون سرنشین، پیشرفت بیشتری در زمینهی علایم و چراغهای راهنمایی شکل خواهد گرفت. محققان آزمایشگاه City Lab دانشگاه MIT بهتازگی یک سناریوی توصیفی در ژورنال PLoS ONE منتشر کردهاند که در آن خبری از چراغهای راهنمایی نیست؛ چرا که در آینده، تمام خودروها در ارتباط با یکدیگر هستند. از اینرو برای گذر از یک تقاطع نیازی به توقف خودرو نیست و میتوان با تنظیم سرعت بهصورت خودکار و حفظ فاصلهی ایمنی از بین دیگر وسایل نقلیه عبور کرد. این سیستم انعطافپذیر است و میتواند در مورد عابران و دوچرخهسواران هم اعمال شود.
نوآوری جدیدی که در توسعهی چراغهای راهنما صورت گرفته، استفاده از هوش مصنوعی است و پروژهای به نام Surtrac روی این موضوع کار میکند. شرکت سازنده ادعا دارد که استفاده از این فناوری در چراغهای راهنمایی باعث میشود زمان عبور و مرور ۲۵ درصد کاهش پیدا کند؛ ضمن اینکه مصرف گازهای گلخانهای به علت کاهش انتظار در پشت چراغ قرمز ۴۰ درصد کمتر خواهد شد. این سیستم میتواند منطقهی بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهد و در هر تقاطع تصمیمگیری لازم را داشته باشد.