فرهنگ ترافیک شهـری
فرهنگ ترافیک شهـری

۱۳۹۶/۰۵/۲۳

فرهنگ ترافیک ، لازمه زندگی شهری

یکی از روشهای فرهنگ سازی ، آموزش است .
 مثالی از ترافیک شهری : در مورد توقف ، پشت خط ایست عابر پیاده که یک رفتار ابتدایی در ترافیک است ومحدودیت خاصی برای راننده ندارد . اما هنوز که هنوز است نیمی از رانندگان پشت خط  کشی عابر پیاده توقف نمی کنند. توقف دوبله ، توقف مقابل پارکینگ ، پنچرگیری در خط سبقت ، انحراف به چپ از خط ممتد وسط خیابان ، گذشتن از تقاطع زمانی که چراغ قرمز است و  ... اما آموزش باید با استفاده از همه ابزار موجود – از جمله رسانه های تصویری ، گفتاری و نوشتاری و به طور مستمر و غیر مستقیم و با در نظر گرفتن ویژگی های فراگیرآن انجام گیرد .
عمده تخلفات حادثه ساز تصادفات درون شهری عبارت است از سرعت و سبقت غیر مجاز ،انحراف به چپ عدم رعایت حق تقدم ،عدم رعایت فاصله طولی با خودروی جلویی می باشد.
سعی کنید با رعایت مقررات از بروز چنین تخلفات و حوادثی جلوگیری کنید.
شتاب بی مورد که منجر به بروز تخلفات حادثه ساز می شود علت عمده تصادفات است
آیا فکر کرده اید که این شتاب بی مورد در صورت ختم شدن به کوچکترین تصادف حد اقل یک تا دو ساعت وقت شما را سر صحنه تصادف و چندین روز بعد از آن خواهد گرفت.
حدود 18-19 % کشته های تصادفات رانندگان هستند که درصد کمی هم نیست. بیشتر مراقب باشید.

  1. در جا کارکردن ماشین به مدت طولانی نه تنها به سود خودرو شما نیست بلکه مضر نیست هست و این عمل در پارکینگ های سربسته بسیار خطرناک است  و موجب مسمومیت می شود بهتر است برای گرم کردن خودرو چند دقیقه آرام و با دنده سنگین حرکت کنید
  2. حتما کمربند ایمنی خود را قبل از حرکت ببندید بستن آن هنگام رانندگی عملی خطرناک است
  3. در هنگام رانندگی از مکالمه با موبایل به شدت پرهیز کنید.حتما افرادی را که مبادرت به این کار میکنند دیده اید که چگونه با بی دقتی رانندگی می کنند
  4. در هر شرایتی از تغییر جهت ناگهانی پرهیز کنید ،خواه این کار برای پیاده یا سوار کردن مسافر باشد،خواه برای پارک کردن یا ورود به خیابان های دیگر.
  5. بهتر نیست در هنگام تغییر جهت خودرو همیشه از راهنما استفاده کنید؟
  6. کودکان زیر دوازده سال خود را در صندلی عقب بنشانید و کمر بند ایمنی آنها را نیز ببندید چرا که با کوچکترین ترمز یا ضربه امکان پرت شدن و آسیب دادن آنها وجود دارد.
  7. هنگام عبور از تقاطع ها با گذشت با یکدیگر رفتار کنیم نه اینکه با تمام سرعت جلوی یکدیگر بپیچیم
  8. هنگام ترافیک سنگین هر چقدر هم که عجله دارید آرامش خود را حفظ کنید و به قوانین احترام بگذارید چرا که تمام این در و آن در زدن ها تفاوت چندانی در زمان سفر شما ایجاد نمی کند.
  9. چراغ زرد به معنای ایست کامل پشت خط عابر پیاده است نه برای عجله بیشتر به منظور رد کردن چهارراه.
  10. در مکان هایی که خط کشی عابر پیاده وجود دارد با ایست کامل حقوق عابرین را رعایت کنیم
  11. حرکت بین خطوط از نشانه های فرهنگ بالای ترافیک است
  12. هنگام رانندگی در شب استفاده از نور بالا هیچ ضرورتی ندارد چرا که خیابان های شهر به اندازه کافی روشن هستند فقط با این کار موجب آزار رانندگان دیگر را فراهم میکنید
  13. هنگام بارندگی حتما سرعت مطمئنه و فاصله مناسب با خودروی جلویی را رعایت کنید احتمال تصادف در شرایط بارندگی بسیار بالا است .
  14. حتما لازم نیست درست مقابل جایی که کار دارید پارک دوبل کنید می توانید کمی جلو تر یا عقب تر مکان مناسبی بیابید
  15. عیوب فنی خودروی خود را با مراجعه به تعمیرگاه مجاز در اسرع وقت رفع کنید
  16. بوق علامت خطری است برای مواقعی که خطر جانی یا مالی شما را تهدید می کند نه    وسیله ای برای اعتراض،احوال پرسی و غیره.
  17. برای پرسیدن آدرس یا احوال پرسی راه را بند نیاورید
  18. هنگام بروز تصادفات از تماشا و اظهار نظر پرهیز کنید چرا که بار ترافیک چند برابر می شود .
  19. در اتوبان ها یا راههایی که امکان دارد ، از دنده های سبک تر استفاده کنید اینگونه هم سوخت کمتری مصرف می کنید هم به موتور خودرو فشار کمتری وارد می شود
  20. سعی کنید با آرامش و متعادل برانید . پشت سر هم گاز دادن و ترمز کردن علاوه بر خسته کردن مسافران باعث اتلاف سوخت و الودگی هوا می شود .
  21. توجه کنید هر چه تندتر برانید : 1- به خطر نزدیکتر می شوید 2- دیگران را نیز به خطر می اندازید 3- باعث مصرف بیشتر بنزین می شوید 4- در آلوده کردن هوا مشارکت می کنید
  22. در همه حال راه را برای امبولانس آتش نشانی ، پلیس و دیگر خودرو های اورژانس باز کنید .
  23. هنکام پارک کردن حق تقدم با خودرویی است که دنده عقب وارد پارک می شود .
  24. حرکت از سمت راست نشانه فرهنگ ترافیک است
  25. همانطور که سرعت بیش از حد در اتوبان ها خطر آفرین است ، حرکت با سرعت کمتر از حد مجاز نیز خطرناک است .
  26. حرکت با دنده عقب در بزرگراه ها به هیچ وجه صحیح نیست اگر مسیر را اشتباه آمده اید از خروجی یا دور برگردان بعدی استفاده کنید.
  27. قبل از رسیدن به نقاطع ، خروجی یا دور برگردان مسیر خود را انتخاب کنید تغییر جهت ناگهانی علاوه بر خطر تصادف باعث بروز ترافیک سنگین نیز می شود .
  28. چه صحنه زشت و زننده ای هنگامی که دو نفر پس از تصادف به دعوای لفظی یا کتک کاری می پردازند
  29. پس از تصادفاتی که منجر به خسارتهایی می شوند خودرو های خود را به کنار خیابان ببرید و با 110 تماس بگیرید .
  30. دوست عزیز داشتن بیمه شخص ثالث خودرو الزامی است
  31. حتما تاکنون با این فرهنگ آشنا شده ایم که صندلی کنار راننده فقط جای نشستن یک نفر است .
  32. احتیاط و احترام به قوانین شرط اول است
  33. مهارت در رانندگی یعنی احترام به حقوق دیگران و سالم رسیدن،نه سریع رسیدن به هر قیمتی
  34. خیابان ،بزرگراه و جاده ها مکانی برای قدرت نمایی،تهاجم به افراد ،ویا کم کردن روی دیگران نیست کسانی که مرتکب چنین اعمالی می شوند علاوه بر تخلف ترافیکی تخلف اجتماعی و اخلاقی نیز انجام داده اند و از لحاظ جامعه شناسی و روانشناسی دچار اختلالات روانی و شخصیتی هستند.
  35. اگر رانندهای مرتکب تخلفی شد که به واسطه آن حقوق شما مورد تعدی قرار می گیرد،هرگز سعی نکنید که خودتان او را جریمه کنید.
  36. رانندگی در شهر

رانندگی در شهر و جاده تفاوتهایی دارد. گرچه اصول اولیه جا و مکان خاصی ندارد. اما نکاتی است که در هر جایی ظرافت خاص خود را دارد.
در شهر ما با هزاران هزار خودروی دیگر و هزاران هزار راننده و هزاران هزار نوع روش متفاوت رانندگی روبرو هستیم.
بدانیم که معابر از آن همه شهروندان است. پس همه و همه در آن شریک هستند. شاید یک خودرو در مقایسه با کل مساحت شهر جای کمی اشغال کند. اما همین یک خودرو وقتی در ترافیک به خصوص در یک ترافیک سنگین قرار گرفت نحوه حرکت آن در جریان خودروهای عبوری تاثیری بسزا دارد. پس نمی توان به بهانه سهیم بودن در معابر حق دیگران را پایمال نمود. بلکه می بایست این را در نظر داشت که دیگران هم از امکانات اجتماع و از ان جمله راههای شهری سهم دارند.
پس وظیفه هر شهروند است که با رعایت کلیه مقررات و قوانین و حرکت بر طبق اصول کمترین تاثیر منفی را در ترافیک داشته باشد. شاید در یک جاده خلوت برون شهری و آن هم دو بانده حرکت کند در خطوط دوم و سوم خیلی تاثیری در ترافیک آن جاده نداشته باشد اما در شهر کوچکترین قصور در رعایت اصول حرکتی می تواند عامل عمده اختلال در عبور و مرور خودروها باشد.
پس چنانچه مدعی راننده واقعی بودن هستیم می بایست حتی الامکان در بین خطوط حرکت کنیم و یا خط حرکتی ما به گونه ای باشد که خودروهای دیگر بدون نیاز به انحراف قادر به سبقت گرفتن از سمت چپ ما باشند.
بدانیم که هر لحظه ممکن است مانعی در جلوی ما قرار گیرد پس سرعت اتومبیل را در محدوده مجاز حفظ کنیم. عوامل محدود کننده سرعت را در نظر داشته باشیم. میدان دید - تراکم خودروها - عرض گذرگاه - میزان روشنایی- خط ترمز خودرو وضعیت لاستیکها و غیره عواملی هستند که ما باید بر اساس آنها سرعت مطمئنه را در نظر بگیریم و از آن تجاوز نکنیم.

 

 

 

 

 

 

footer banner